Страсною седмицею, або Страсним тижнем називається останній тиждень перед Великоднем, присвячений спогадам про останні дні земного життя Спасителя, про Його страждання, розп’яття, хресну смерть, поховання.
Цей тиждень особливо вшановується Церквою. тому, що її дні або години більше (інших), але тому, що в цей тиждень відбулися великі і преприродні чудеса і надзвичайні справи нашого Спасителя…
За свідченням святителя Іоанна Золотоуста перші християни, горячи бажанням невідступно бути з Господом в останні дні Його життя, у Страсну седмицю посилювали благання і посилювали звичайні подвиги посту. Вони, наслідуючи Господа, котрий витерпів єдино з любові до занепалого людства безприкладні страждання, намагалися бути добрими і поблажливими до недуг братів своїх і більше творити справи милосердя, вважаючи непристойним вимовляти осуд у дні нашого виправдання кров’ю Непорочного Агнця, припиняли всі , суперечки, покарання і навіть звільняли цей час від ланцюгів в’язнів у в’язницях, винних над кримінальних злочинах.
Щодня Страсного тижня – великий і святий, і кожен з них у всіх церквах відбуваються особливі служби.
Богослужіння Страсного тижня особливо величні, прикрашені мудро розташованими пророчими, апостольськими і євангельськими читаннями, найвищими, натхненними піснеспівами і цілим рядом глибоко знаменних, благоговійних обрядів.
Все, що у Старому Завіті було лише передзображено чи передбачено, а в Новому – зображено чи сказано про останні дні та години земного життя Боголюдини, – все це Свята Церква зводить в один величний образ, який поступово і розкривається перед нами у Богослужіннях Страсної седмиці.
Згадуючи в Богослужінні події останніх днів земного життя Спасителя, Свята Церква уважним оком любові і благоговіння стежить за кожним кроком, вслухається в кожне слово Христа Спасителя, який прийде на вільну пристрасть, поступово веде нас по стопах Господа протягом усього Його хресного шляху, від Віфанії місця, від царственого входу Його до Єрусалиму і до останнього моменту Його викупних за людські гріхи страждань на хресті, і далі – до світлої урочистості Христового Воскресіння.
Весь зміст служб спрямований на те, щоб читанням і співом наблизити нас до Христа, зробити нас здатними духовно споглядати таїнство спокутування, до спогаду якого ми готуємося.
Перші три дні цього тижня присвячені посиленому приготуванню до Христових пристрастей.
Відповідно до того, що Ісус Христос перед стражданнями всі дні проводив у храмі, навчаючи народ, Свята Церква вирізняє ці дні особливо тривалим Богослужінням.
Намагаючись зібрати і зосередити увагу і думки віруючих взагалі на всій Євангельській історії втілення Боголюдини і Його служіння людському роду, Свята Церква в перші три дні Страсної седмиці прочитує на годиннику все Четвероєвангеліє.
Бесіди Ісуса Христа після входу в Єрусалим, звернені то до учнів, то до книжників і фарисеїв, розвиваються і розкриваються в усіх піснеспівах перших трьох днів Страсного тижня.
Так як у перші три дні Страсної седмиці відбулися різні історичні події, які мають найближче відношення до пристрастей Христових, то і ці події благоговійно згадуються Святою Церквою в ті самі дні, в які вони відбувалися.
Таким чином, Свята Церква в ці дні невідступно веде нас за Божественним Учителем, з Його учнями, то до храму, то до народу, то до митарів, то до фарисеїв і всюди просвічує нас тими самими словами, які пропонував Сам Він слухачам Своїм у ці дні.
Підготовляючи віруючих до хресних страждань Спасителя, Свята Церква Богослужінню перших трьох днів Страсної седмиці надає характеру смутку і скорботи про нашу гріховність.
Увечері середи закінчується великопісне Богослужіння, у церковних піснеспівах замовкають звуки плачу і нарікань грішної душі людської і настають дні іншого плачу, що пронизує все Богослужіння, – плачучи від споглядання жахливих мук і хресних страждань Самого Сина Божого.
Водночас й інші почуття – невимовної радості за своє спасіння, безмежну подяку Божественному Викупителю – переповнюють душу віруючого християнина.
Оплакуючи безвинно стражденного, зганьбленого і розп’ятого, проливаючи гіркі сльози під хрестом свого Спасителя, ми відчуваємо й невимовну радість від свідомості, що розп’ятий на хресті Спаситель зіскресить із Собою і нас, що гинуть.
Присутня в Страсній седмиці на церковних службах, які представляють усі події останніх днів Спасителя, що ніби відбуваються перед нами, ми проходимо подумки всю велично зворушливу і безмірно повчальну історію страждань Христових, думкою і серцем своїм «сходимо Йому і розпинаємося Йому».
Свята Церква закликає нас цього тижня залишити все суєтне і мирське і піти за нашим Спасителем.
Отці Церкви так склали і розташували богослужіння Страсного тижня, що в них відбиваються всі страждання Христові.
Храм у ці дні поперемінно являє собою Сіонську світлицю і Гефсиманію, то Голгофу.
Богослужіння Страсної седмиці Свята Церква обставила особливою зовнішньою величчю, піднесеними, натхненними піснеспівами та цілим рядом глибоко знаменних обрядів, які відбуваються лише цього тижня.
Тому, хто постійно перебуває в ці дні на богослужінні в храмі, той, мабуть, іде за Господом, що приходить на страждання.
Понеділок, вівторок і середа Страсного тижня присвячені спогаду останніх розмов Спасителя з учнями і народом. Кожного з цих трьох днів Євангелія читається на всіх службах, слід прочитати всі чотири Євангелії.
Але хто може, той неодмінно сам повинен читати ці місця з Євангелія вдома і для себе, і для інших. Вказівку, що треба читати, можна знайти у церковному календарі.
При слуханні в церкві, через велику кількість читаного, багато що може вислизати від уваги, а домашнє читання дозволяє слідувати за Господом усіма думками та почуттями.
При уважному читанні Євангелій страждання Христові, ожиючи, наповнюють душу невимовним розчуленням… Тому, читаючи Євангеліє, мимоволі переносишся в умі на місце подій, береш участь у тому, що відбувається, йдеш за Спасителем і страждаєш з Ним.
Потрібно також благоговійний роздум про Його страждання. Без цього міркування мало плодів принесе і присутність у храмі, і слухання, і читання Євангелії.
Але що означає – міркувати про страждання Христа, і як міркувати?
Насамперед уявіть у своєму розумі страждання Спасителя якнайшвидше, принаймні, в головних рисах, наприклад: як Він був відданий, судимий і засуджений; як Він ніс хрест і був піднесений на хрест; як волав до Отця в Гефсиманії та на Голгофі, і віддав Йому дух Свій; як був знятий з хреста і похований… Потім запитайте самого себе, за що і для чого зазнав стільки страждань Той, Хто не мав жодного гріха, і Який, як Син Божий, міг завжди перебувати у славі та блаженстві.
І ще запитайте себе: що потрібно від мене, щоб смерть Спасителя не залишалася для мене безплідною; що я маю робити, щоб дійсно брати участь у порятунку, придбаному на Голгофі для всього світу?
Церква вчить, що для цього потрібне засвоєння розумом і серцем всього вчення Христового, виконання заповідей Господніх, покаяння і наслідування Христа у доброму житті
Після цього совість сама вже дасть відповідь, чи ви це робите…
Такий роздум (а хто не здатний на нього?) напрочуд скоро наближає грішника до його Спасителя, тісно і назавжди союзом любові пов’язує з хрестом Його, сильно і жваво вводить у те, що відбувається на Голгофі.
Шлях Страсного тижня – шлях посту, сповіді та причастя, інакше кажучи – говіння, для гідного причастя Святих Таїн у ці великі дні.
І як же не говіти в дні, коли відлучиться наречений душ (Мт. 9:15), коли Він Сам прагне у безплідної смоковниці, прагне на хресті? Де ще складати тяжкості гріхів через сповідь, як не біля підніжжя хреста? В який час краще причащатися з Чаші життя, як не в наступні дні, коли воно подається нам, можна сказати, з рук Самого Господа?
Воістину, хто, маючи можливість приступати цими днями до Святої Трапези, ухиляється від неї, той ухиляється від Господа, тікає від свого Спасителя.
Шлях Страсної седмиці – надавати, в Його ім’я, допомогу бідним, хворим і страждаючим. Шлях цей може здаватися віддаленим і непрямим, але насправді він дуже близький, зручний і прямий.
Спаситель наш настільки велелюбний, що все, що ми робимо в ім’я Його для бідних, хворих, бездомних і страждаючих Він засвоює особисто Собі Самому. На Страшному суді Своїм Він вимагатиме у нас особливо справ милосердя до ближніх і на них утвердить наше виправдання чи засудження.
Пам’ятаючи це, ніколи не нехтуйте дорогоцінною можливістю полегшувати страждання Господа в Його меншій братії, а особливо скористайтеся їй у дні Страсної седмиці – одягнувши, наприклад, того, хто потребує, ви вчините як Йосип, що дав плащаницю
Ось головне і доступне кожному, з чим православний християнин у Страсний тиждень може слідувати за майбутнім на страждання Господом.